Remschijven en Remblokken

De kosten van het vervangen van autoremmen

Werking van de rem

Er zijn weinig auto-onderdelen die belangrijker zijn dan de remmen, omdat geen enkel ander onderdeel de veiligheid van inzittenden en andere verkeersdeelnemers zo beschermt als de remmen. Het spreekt voor zich dat geen enkele auto zonder remmen de weg op mag; het volledig correcte functioneren van het remsysteem dient regelmatig in de garage nagelopen te worden. Zodra individuele onderdelen van het remsysteem een bepaalde slijtagegrens overschrijden, moeten ze vervangen worden. Indien je een van de volgende tekenen opmerkt, is het tijd om een afspraak bij de garage te maken om de remmen te laten controleren: schurende geluiden, een ongelijke remwrijving of vibratie in het rempedaal. Ook een lage remvloeistofstand kan een teken zijn dat de remmen versleten zijn. Voordat we echter dieper ingaan op het kostenplaatje bij het vervangen van remmen, leggen we eerst het basisprincipe van moderne autoremmen uit en stellen we kort de belangrijkste onderdelen voor.

De remmen vervangen in het kort

  • Laat remmen vervangen in een gecertificeerde garage.
  • Remblokken slijten sneller dan remschijven.
  • Remzuigers worden met behulp van de remveer teruggedraaid en niet met een tang teruggedrukt.
  • Alle remmen van een as worden altijd samen vervangen.
  • De kosten zijn sterk afhankelijk type voertuig en beginnen bij ongeveer 200 euro inclusief montage.

Autoremmen

Auto’s dienen over zowel een reguliere rem alsook een parkeerrem te beschikken. Die moeten onafhankelijk van elkaar kunnen functioneren, zodat het ene systeem het over kan nemen indien het andere systeem uitvalt. Daarnaast dient het reguliere remsysteem, dat remkracht uitoefent op alle vier de banden, twee volledig onafhankelijk van elkaar opererende remcircuits te bevatten zodat het systeem blijft functioneren in geval van schade. Een tandem-hoofdcilinder voldoet aan deze eis.

Bremsscheiben von f.becker line
Bremsbeläge von f.becker line
Bremstrommeln von f.becker line

Het reguliere remsysteem in moderne auto’s heeft een van twee basis-constructievormen: trommelremmen of schijfremmen. Het onderliggende principe is hetzelfde. De bestuurder oefent druk uit op het rempedaal dat in verbinding staat met een hydraulische cilinder – de hoofdremcilinder. De kracht die het rempedaal op de zuiger van het hoofdcilinder uitoefent genereert hydraulische druk, die over de remleidingen aan de remcilinders op de wielen doorgegeven wordt. Een zuiger in de remcilinders geeft deze kracht andermaal door aan de remvoering (remklauwen bij schijfremmen, remschoenen bij trommelremmen). De remvoeringen worden nu tegen de remschijven of -trommels gedrukt om wrijving op te wekken waardoor bewegingsenergie omgezet wordt in warmte. En hierdoor remt het voertuig af.

Trommelremmen

Trommelremmen worden tegenwoordig steeds minder vaak gebruikt in personenauto’s. Als ze nog gebruikt worden, dan is dit meestal op de achterassen van auto’s met een relatief laag vermogen. Zware vrachtwagens en aanhangers zijn daarentegen wel nog standaard uitgerust met trommelremmen. Ook in moderne all-terrain-voertuigen zijn nog trommelremmen te vinden. De remschoenen zijn namelijk goed beschermd tegen vervuiling dankzij de eromheen liggende trommel. Een trommelrem bestaat uit een metalen trom die vast op de wielnaaf gemonteerd wordt. Tijdens het remmen worden de remschoenen samen met de remvoeringen van binnenuit tegen de wanden van de trommel gedrukt.

Bremssbacken von f.becker line

Een pluspunt van trommelremmen ligt daarin dat de remkracht zichzelf versterkt. Dit gaat echter gepaard met het nadeel dat trommelremmen niet zo fijnzinnig te bedienen zijn als schijfremmen. Daarnaast overtuigen trommelremmen ook dankzij de lange levensduur en gesloten constructie, waardoor ze slechts weinig remstof aan de omgeving afgeven. Ook kan de parkeerrem zeer eenvoudig in de trommelrem geïntegreerd worden. Al deze voordelen worden echter (gedeeltelijk) teniet gedaan door de nadelige eigenschappen van trommelremmen. Zo is het tijdrovend om de remvoeringen te verwisselen. Daarnaast wordt de warmte slecht afgevoerd en bestaat er een relatief sterke neiging tot het zogenaamde ‘fading-effect’ – verminderde remwerking door oververhitting, bijvoorbeeld bij langdurig remmen.

Schijfremmen

Moderne personenauto’s zijn tegenwoordig voornamelijk uitgerust met schijfremmen. Ze werken doordat een zuiger in de zogenaamde remklauw de remblokken tegen de remschijven duwt. Dit wekt net zoals bij een trommelrem wrijving op. Schijfremmen zijn relatief eenvoudig in hun onderhoud en zijn onder automakers geliefd vanwege de reeds genoemde goede controleerbaarheid van de remkracht. Daarnaast hebben ze een goede koeling, vooral wanneer de remschijven intern geventileerd worden. Zo treedt bij schrijfremmen dus ook minder vaak het ‘fading-effect’ op. Ook reinigen schijfremmen zich vrijwel vanzelf. Een nadeel van schijfremmen ten opzichte van trommelremmen ligt in de hoge slijtage van de remblokken. De benodigde contactdruk is ook hoger, zodat er rembekrachtigers moeten worden gebruikt. Bovendien kan de remvloeistof bij hoge belastingen aanzienlijk opwarmen. Het is ten slotte relatief ingewikkeld om een parkeerrem in schijfremmen te integreren.

Bremssattel von Brembo

Kosten voor het vervangen van een remtrommel en remschoen

Het vervangen van een remtrommel achter in de auto is bij alle auto-categorieën even duur, ongeveer tussen de 200 en 350 euro. Als je daarnaast ook gelijk de remschoenen wil laten vervangen, ben je tussen de 300 en 400 euro kwijt. De prijsverschillen hangen vooral af van de monteurskosten in de garage en de hoeveelheid werk voor een bepaald voertuigmodel nodig is. De garageservice omvat altijd ook een ventilatie van het remsysteem als het systeem blootgelegd wordt tijdens het vervangen. Daarnaast wordt gecontroleerd of de remmen correct functioneren.